DESPRE ARBITRAJ COMERCIAL, AVANTAJE SI PRACTICI

Despre arbitraj comercial, avantaje si practici

update 09.04.2020

Încă necunoscută pe scară largă în mediul de afaceri și prea puțin utilizată pentru rezolvarea diferendelor, instituția arbitraj comercial este departe de a fi atins potențialul maxim de valorificare / utilizare în practica de business.

Alternativă mai rapidă și mai ieftină decât înaintarea litigiului spre soluționare în fața unei instanțe de judecată, arbitrajul comercial reprezintă și o oportunitate importantă de dezvoltare a perspectivelor de carieră și a orizontului de înțelegere a fenomenelor din mediul de business.

In contextul masurilor restrictive a fost afectata si activitatea instantelor de judecata cu urmari directe asupra posibilitatilor de solutionare a litigiilor dintre comercianti. 

Fluidizarea si normalizarea reletiilor in mediul de afaceri este un factor important in bunul mers al economiei.
Arbitrajul comercial reprezintă o modalitate de soluționare a diferendelor cu un grad ridicat de flexibilitate, ceea ce constituie un avantaj în fața soluționării litigiilor prin intermediului instanțelor clasice. Marea majoritate a cauzelor ce fac obiectul unui litigiu în fața instanțelor de drept comun, pot fi soluționate prin intermediul arbitrajului cu o hotărâre ce constituie titlu executoriu.
In actualul context sunt Curti de arbitraj care isi continua activitatea, existand proceduri de solutionare a diferenbelor ce se pot derula într-un mediu virtual.
Afla despre o astfel de posibilitate din Comunicatul de presa CAIB – BIAC publicat in acest link.


conferinta online "Dezvoltare si inovatie in afaceri"


Ce este procesul de arbitraj comercial?

Arbitrajul reprezinta o solutie amiabila de rezolvare a diferendelor dintre parti.
Prin arbitraj, conform art. 542 din Codul de Procedura Civila, „persoanele care au capacitate
deplina de exercitiu pot conveni sa solutioneze pe calea arbitrajului litigiile dintre ele”, optand pentru o justitie privata.

Intr-o emisiune televizata, Domnul Avocat Alin Pop, Presedintele Institutului Arbitral Roman, arata ca arbitrajul comercial este in primul rand o libertate instituita inca de la Revolutia Franceza – libertate care se transforma intr-un drept odata cu reglementarea ei prin intermediul Codului de Procedura Civila.

Arbitrajul comercial se referă la soluționarea diferendelor aparatute în relațiile dintre comercianți (în sensul juridic – prin „comerciant” se înțelege orice firmă sau persoană care face acte de comerț – vinde / cumpără mărfuri, indiferentă dacă este producător, prestator de servicii, intermediar, distribuitor sau comerciant en gros ori en detail) pe calea arbitrajului.

O definitie interesanta a arbitrajului dintr-o postare a Institutul Arbitral Roman: „… asa cum o spune si un expert in domeniu: „Arbitrajul este procesul prin care un litigiu comercial este adus in fata unei parti terte dezinteresate, in scopul solutionarii.”
Tertul, in calitate de arbitru, administreaza probatoriul propus de ambele parti si pronunta o hotarare.”

Totdeauna aceasta decizie este obligatorie pentru parti. Un arbitru este empatic cu partile pe care le arbitreaza cautand solutia, in primul rand, in raporturile contractuale dintre parti.

Nu trebuie facuta o confuzie intre arbitraj si mediere. Vezi sectiunea de mai jos.

Acesti tip de proces are o multime de avantaje.
In primul rand, taxele sunt mai mici decat in cazul unui proces in instanta, iar termenul maxim de solutionare este de doar 6 luni.
In plus, decizia in cazul unui proces de arbitraj este definitiva si executorie – fara
cale de atac.

De remarcat un avantaj extrem de mare – confidentialitatea:
continutul dosarelor si procesul sunt 100% confidentiale.      top page

Doamnana. Conf. univ. dr. Beatrice-Florentina Onica-Jarka, FCIArb, Vicepreședinte Institutul Arbitral Român, sublinia, intr-o emisiune tv, ca un avantaj foarte important al arbitrajului comercial este confidentialitatea. Partile pot sa aleaga sa nu fie dezvaluit litigiul dintre ele. Pe portalul instantelor de judecata poti sa afli in orice moment partile dintr-un litigiu si motivul disputei.
Se protejeaza reputatia manageriala.

Beatrice-Florentina Onica-Jarka, cu aceeasi ocazie, a prezentat o informatie foarte interesanta:
„Exista in arbitrajul international situatii in care firme – fara nici un fel de specializare in arbitraj – pot sa asigure finantarea arbitrajului.

Ai nevoie de bani ca sa incepi o procedura de arbitraj – poti sa apelezi la „party funding” – si sunt societati interesate sa intre pe piata din Romania, pentru a asigura finantarea – ca o afacere – un credit.”

Ce nu se poate solutiuona pe calea arbitrajului?

Prin arbitraj se pot solutiona orice tip de diferende/dispute cu exceptia celor din competemta excusiva a instantelor judecatoresti stabilite expres prin acte normative, de exemplu : litigii penale si cele din zona civila – litigii din aria starii civile, litigii de dezbatere succesorala, relatii de familie.

In genere, orice litigiu de natura comerciala se poate rezolva prin aceasta alternativa a arbitrajului.

Arbitrajul produce efecte obligatorii pentru parti, spre deosebire de mediere, iar in esenta acesta reprezinta o cale distincta, o optiune alternativa fata de instantele de judecata.

De ce sa apelezi la arbitraj – Care sunt principalele avantaje ale acestui demers?

Folosind aceasta cale de justitie privata, ambele parti se vor bucura de un mijloc amiabil de rezolvare a unui diferend / disputa.

Dupa cum am evidentiat si mai sus, avantajele principale ale unei astfel de proceduri tin de:

– Confidentialitate – spre deosebire de litigile inainte spre solutionare instantei de judecata, in arbitrajul comercial toate sedintele de dezbateri, continutul dosarelor si hotararile Curtii de Arbitraj sunt confidentiale;
Daca exista subiecte sensibile de discutat, secrete comerciale care trebuie protejate, sau alte subiecte pe care nu le doriti in atentia publica, arbitrajul este o optiune buna.
– Intelegere parteneriatul este caracteristica principala a arbitrajului, aceasta alternativa fiind expresia vointei ambelor parti de a cadea la intelegere;
– Rapiditate – orice litigiu se solutioneaza la Tribunalul Arbitral in termen de cel mult 6 luni; (exista curti de arbitraj in Romania care au o procedura simplificata pentru dispute pana la un anumit prag valoric care se finalizeaza intr-un termen maxim de trei luni)
– Efecte in cazul unui proces de arbitraj comercial, hotararea este de prima data definitiva si executorie, neexistand cale de atac ordinar;
– Control – Daca nu se specifica altfel intr-un contract, ambele parti au puterea de a conveni asupra unui arbitru, de a accepta actiunile de economisire a timpului si de a accepta data si locatia sedintei.
– Flexibilitate – Arbitrajul nu are aceleasi reguli stricte pe care ar trebui sa le urmati in litigiu. De exemplu, puteti prezenta dovezi in arbitraj care ar fi considerate inadmisibile in instanta.
– Taxare – in cazul arbitrajului taxele sunt mai reduse decat cele de timbru, percepute de instantele de drept comun;      top page

Cum se desfasoara procedura de arbitraj comercial ? Ce trebuie sa stiti?

Curtea de Arbitraj institutionalizata este obligata sa puna la dispozitia partilor regulile de arbitraj, lista arbitrilor, normele de taxare si cheltuieli.

Etapele propriu – zise in cazul unui proces de arbitraj sunt:

  • Depunerea cererii de arbitrare insotita de acte, alaturi de propunerea unui arbitru;
  • Verificarea competentei arbitrajului, a cererii si achitarea taxei arbitrare. In cazul in care cererea nu contine toate informatiile necesare, reclamantul va fi instiintat sa ofere informatiile respective;
  • Transmiterea cererii catre parat;
  • Judecarea litigiului;
  • Emiterea hotararii arbitrale;
  • Executarea hotararii arbitrale.

Care sunt regulile unei proceduri de arbitraj?

1. Reguli privitoare la arbitri
Orice persoana de cetatenie romana sau straina, cu deplina capacitate de exercitiu, cu reputatie impecabila si cu o inalta calificare si experienta in domeniul juridic poate fi arbitru.
Partile vor numi arbitri prin conventie.

2. Reguli cu privire la cheltuielile cu arbitrajul
Cheltuielile sunt stabilite conform Normelor prinvid taxele si cheltuielile arbitrale, aprobate de fiecare Curte de Arbitraj in parte.

Curtea de Arbitraj stabileste, la cerere si poate obliga partea care a cauzat cheltuieli inutile celeilalte parti la plata acestora, cu titlul de despagubiri.

3. Reguli cu privire la recuzarea arbitrilor

Persoana care este instiintata ca asupra sa exista o cauza de recuzare, are obligatia sa instiinteze partile si ceilalti arbitri inainte de a accepta insarcinarea de arbitru.
Arbitrul nu va putea participa la judecarea litigiului decat daca partile au consemnat in scris ca nu cer recuzare. Recuzarea poate fi ceruta in inainte de inceperea procesului cu privire la numirea arbitrului sau, dupa caz, de la instiintarea cu privire la cauza de recuzare.

Arbitrii sunt raspunzatori pentru daune daca dupa acceptare renunta in mod nejustificat la sarcina de
arbitru sau daca nu participa la judecarea litigiului fara motiv.
De asemenea, daca se savarsesc anumite fapte ce pot tergiversa nejustificat solutionarea arbitrala, arbitrii suporta consecinte. Daca nu se pronunta hotararea in termenul stabilit, daca nu se respecta confidentialitatea si daca se incalca in mod flagran indatoririle, acestia vor fi pasibili din nou sa isi asume raspunderea pentru daune.      top page


Ești Student la drept ori la alte discipline conexe ori complementare, Jurist, Avocat, Business Manager, Profesionist / Expert cu experiență relevantă în domeniul de activitate ?

Află despre Arbitrajul comercial și identifică noi oportunități!
Lageste-ți orizontul de înțelegere și dezvoltă perspective interesante de carieră.

Programul de cursuri de arbitraj organizate de Institutul Arbitral Român: vezi link


arbitraj comercial

4. Reguli prinvind constituirea Curtii de Arbitraj

Partile stabilesc daca litigiul se judeca de catre un arbitru sau de catre mai multi arbitri – de trei arbitri, cate unul pentru fiecare din parti, iar unul ca supraarbitru ales de cei doi arbitri.
Fiecare parte in proces are dreptul sa isi numeasca un arbitru.

Partile care doresc solutionarea eventualelor diferende pe calea arbitrajului comercial, pot introduce in contract clauza compromisorie.
Un exemplu:
„Orice litigiu decurgând din sau în legătură cu prezentul contract, inclusiv referitor la încheierea, nulitatea, interpretarea, executarea sau desființarea acestuia, va fi soluționat definitiv prin arbitraj organizat de Curtea de Arbitraj Comercial Ilfov din Bucuresti, în conformitate cu Regulile de procedură arbitrală ale acesteia.”

5. Stabilirea locului de judecata

Fiecare proces de arbitraj se desfasoara la sediul Curtii de Arbitraj, dar partile, cu acordul presedintelui Curtii de Arbitraj, pot stabili un alt loc pentru judecarea litigiului.

6. Reguli cu privire la termen
Termenul de solutionare pentru un proces de arbitraj este de maxim 6 luni de la data constituirii.
In acest termen Curtea de Arbitraj trebuie sa ofere solutionarea si sa pronunte hotararea arbitrala.      top page

Asemănări și diferențe între arbitraj și mediere

Ce pozitie adoptati atunci cand va confruntati cu o disputa majora care nu poate fi rezolvata direct cu cealalta parte?

Cel mai probabil va ganditi la solutionarea disputei prin intermediul unui litigiu in fata instantelor de judecata.
Totusi, este posibil ca aceasta sa nu fie cea mai buna optiune pentru dvs.

Ce se intampla daca suma disputata este inferioara / comparabila cu totalul cheltuielilor de judecata – taxe, onorariu de avocat, expertize, administrare probe –  pe care un proces le implica?
Daca exista o constrangere de timp, iar solutionarea litigiului ar avea loc prea tarziu?
Ce se intampla daca nu puteti risca / nu este bine pentru afacere ca anumite informatii sa devina publice?

Apeland la arbitraj comercial, comerciantii pot gasi o solutionare a diferendului dintre parti intr-un termen compatibil cu exigentele de timp specifice in administrarea afacerilor.

Atat Arbitrajul, cat si Medierea fac parte din categoria „solutionarii alternative a litigiilor”.

Solutionarea alternativa a litigiilor este un termen-umbrela care incorporeaza cateva tehnici de solutionare informala si semi-formala care va pot ajuta pe dvs. si cealalta parte sa ajungeti la un acord fara a recurge la litigii.

Aceste tehnici includ: negociere, conciliere, mediere si arbitraj.
Medierea si Arbitrajul se numara printre cele mai comune tehnici.

Unele dintre beneficiile distinctive ale metodelor alternative de solutionare a litigiilor sunt economiile de timp, costurile financiare reduse si nivelul redus de stres.

Medierea si arbitrajul au acelasi scop final: rezolvarea litigiului si captarea termenilor acestei rezolutii intr-un acord semnat.
Diferenta majora dintre cele doua este modul in care rezultatul este atins.



Medierea

In mediere, exista o terta parte (mediatorul) a carei misiune este de a incuraja discutiile, de a le mentine pe drumul cel bun, de a se asigura ca ambele parti au timp sa discute preocuparile lor si sa faca sugestii pentru eventualele puncte de compromis.
Aceasta persoana este acolo pentru a facilita, nu pentru a lua decizii in numele tau.      top page

Un mediator este neutru, ceea ce inseamna ca nu va sustine pe dvs. sau pe cealalta parte si nici nu va incerca sa va impinga intr-o directie sau alta; va mentineti un control complet asupra a ceea ce sunteti de acord si nu sunteti de acord.
Un mediator va sustine doar obtinerea rezolutiei.

Medierea este, in general, voluntara, intotdeauna confidentiala si poate fi folosita pentru majoritatea problemelor non-penale.
Acesta poate fi utilizat pentru a ajuta la rezolvarea problemelor personale cum ar fi divortul sau custodia sau poate fi utilizat intr-un context
de afaceri pentru probleme cum ar fi disputele contractuale.

Arbitrajul

Ca si medierea, arbitrajul foloseste o parte terta neutra, dar in loc de a fi acolo pentru a supraveghea negocierile, arbitrul este acolo pentru a actiona ca un judecator cu o capacitate mai formala.

In timpul arbitrajului, fiecarei parti i se ofera ocazia de a prezenta faptele si documentele relevante.
Odata ce arbitrul a avut timp sa revizuiasca cazul, acesta va decide cine castiga si cine pierde.

Similar medierii, arbitrajul este, in general, voluntar si confidential.
Cu toate acestea, deoarece arbitrajul este utilizat pentru litigiile legate de afaceri, cerinta arbitrajului este adesea inclusa in contracte.

Si tu poti fi Arbitru

„Meseria” de Arbitru este clasificata C.O.R. 243221, dar inca nu exista un standard ocupational.

Intr-o emisiune Televiziunea Canal 33, la care au participat Alin Pop şi Beatrice Onica Jarka, Presedinte si Vicepresedinte Curtea de Arbitraj Ilfov din Bucuresti si, in acelasi timp, Presedinte si Vicepresedinte Istitutul Arbitral Roman, s-a aratat ca:

  • activitatea Curtilor de Arbitraj este tinuta sa respecte normele Codului de Procedura Civila, actualizat 2015, si Legea Camerelor de Comert;
  • legea Camerelor de Comert prevede ca, pentru calitatea de Arbitru, trebuie sa ai minim 8 ani vechime si studii juridice;
  • Codul de procedura Civile nu prevede ca, pentru calitatea de Arbitru, sunt necesare studii juridice;
  • Institutul Arbitral Roman are un program de cursuri pentru persoanele care doresc sa devina Arbitri.      top page
De ce sa apelezi la un consultant inainte de a inainta un litigiu catre Curtea de Arbitraj?

Ca si in cazul oricarui alt serviciu legal, exista o multime de principii, reguli si dispozitii ce trebuie respectate, pentru ca cererea ta sa fie aprobata.

In cazul unui proces de arbitraj trebuie sa stii foarte bine care sunt etapele, care sunt principiile si ce presupune solutionarea unui litigiu pe aceasta cale.
Tocmai de aceea, este imperios necesar sa apelezi la un consultant de specialitate, inainte de a emite cererea catre Curtea de Arbitraj.

Trebuie sa stii care iti sunt drepturile si obligatiile.
Iar pentru a fi informat si pe deplin pregatit pentru solutionarea litigiului, este bine sa apelezi la un profesionist.

Acesta te va putea lamuri cu privire la standardele legale, dar iti va putea acorda si anumite sfaturi, in funtie de speta in care te incadrezi.

Vrei sa afli mai multe detalii despre normele si prevederile unui proces de arbitraj ?

Vrei sa afli detalii si sa fii la curent cu toate prevederile legale in ceea ce priveste inaintarea unui litigiu la Curtea de Arbitraj?
Trimite un mesaj completand datele tale in formularul de mai jos si contacteaza-ma.

Sunt Cezar Iulian si sunt consultant pentru Smart Business.
Voi raspunde cererii tale in cel mai scurt timp!

Pentru a ma contacta, poti suna oricand si la numarul de telefon 0757 577 500 sau imi poti trimite un email la adresa: contact@cezariulian.ro      top page


    Campurile marcate cu * sunt necesare


    Vezi articole cezariulian.ro „Inspiratie Pentru Afaceri” – blog teme business si servicii B2B:

    Blog: Due – Diligence Industria de publicitate
    Blog: Brand Storytelling Umor: marketing creativ

    C O N T A C T        COLABORATORI

    top page